TOFAŞ
Türkiye’nin otomotiv sanayi devi Tofaş
Temelleri 1968 yılında Koç Topluluğu’nun kurucusu merhum Vehbi Koç tarafından atılan, Koç Holding ve FCA-Fiat Chrysler Automobiles’ın eşit hissedar olduğu Türk otomotiv şirketi olan Tofaş, günümüzde Fiat’ın Avrupa’daki iki Ar-Ge merkezinden biri konumunda bulunuyor. Türkiye’nin 5. büyük sanayi kuruluşu Tofaş, yılda 400 bin araçlık üretim kapasitesine ve 10.000 çalışana sahip. Bugün 350 bin m2’si kapalı toplam 1 milyon m2 alan üzerinde faaliyet gösteren Tofaş, rekabet gücünü sürekli artırıyor.
Türkiye’nin hem binek otomobil hem de hafif ticari araç üreten tek otomotiv şirketi olan Tofaş, Bursa Fabrikası’nda, Fiat Linea ve Egea otomobil modellerinin yanı sıra Minicargo projesi kapsamında Fiat, Citroen, Peugeot markalarına, Yeni Doblo projesi kapsamında ise Fiat, Opel, Vauxhall ve RAM markalarına üretim yapıyor.
Tofaş iç pazarda 6 markanın da (Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Jeep, Maserati, Ferrari) distribütörlüğünü üstleniyor.
Tofaş ve Dünya Klasında Üretim
Tofaş gelecek perspektifi ve sürdürülebilirlik anlayışı çerçevesinde, faaliyetlerinin ekonomik sonuçları kadar çevresel ve sosyal etkilerini de şirket politikalarına entegre ediyor. FCA dünyasında çok önemli bir yere sahip olan Tofaş Bursa fabrikası, çevreci yaklaşımı ve uygulamalarıyla Fiat Chrysler’in 196 fabrikasında ve 370 tedarikçisinin fabrikalarında uygulanan Dünya Klasında Üretim (WCM) kapsamında “Altın Seviye”de bulunuyor.
Bayi ve tedarikçiler
Tofaş’ın bayi ağı, müşterilere yeni araç satışı, ikinci el araç satışı, satış sonrası servis ve yedek parka hizmetleri veriyor. Ek olarak bazı bayiler sigorta hizmeti (Kasko ve trafik sigortası) ve çok yönlü finansal hizmet (taşıt kredisi) sağlıyor. Türkiye çapında 81 bayisi olan Tofaş; Fiat, Lancia, Alfa Romeo ve Jeep markalı araçların satışını yapıyor.
Tofaş, servis hizmetlerini ise Türkiye genelindeki 113 satış ve 135 servis noktasıyla sağlıyor. Tofaş bayilerinin müşterilerine daha yakın servis hizmeti sağlamak amacıyla ana tesislerinden farklı lokasyonlarda da satış ve hizmet noktaları bulunuyor. 40 noktada ikincil satış ve servis hizmeti veren Tofaş bayilerine ek olarak 39 noktadaki yetkili teknik servisler vasıtasıyla satış sonrası hizmetler sağlanıyor.
Tofaş yaklaşık 2 bin tedarikçi endirekt malzeme ve hizmet alırken, yurtiçindeki 152, yurtdışında ise 20 tedarikçisinden direkt malzeme alıyor. Sadece kendisini değil ekosistemi içinde yer alan tüm paydaşlarını geleceğe taşımayı hedefleyen Tofaş, tasarım ve üretim geliştirme projelerinde tedarikçilerine işbirliği fırsatları sunuyor.
Tofaş ve Kurumsal Yönetim Endeksi
Tofaş’ın Kurumsal yönetim anlayışında, ülkesine ve tüm paydaşlarına sürdürülebilir katma değer yaratmak temel teşkil ediyor. CDP’nin (Carbon Disclosure Project-Karbon Saydamlık Projesi) küresel değerlendirmesi sonucunda, 2014 İklim Performans Liderliği Endeksi’nde en yüksek skor olan A Bandı’nda yer alan 187 kuruluş arasında, ilk ve tek Türk şirketi olan Tofaş, Borsa İstanbul’un ilk defa 2014’te açıkladığı “BIST Sürdürülebilirlik Endeksi”nde de ilk ve tek otomotiv şirketi olarak yer aldı.
2015 yılında Sürdürülebilir İş Zirvesi’nde Karbon ve Enerji Yönetimi Kategorisinde ödül alan ve kurumsal yönetim ilkelerine yönelik gerçekleştirdiği atılımlar sonucunda kurumsal yönetim notunu 9.06’ya yükselten Tofaş, istikrarla yükselen notu; tüm paydaşlarına karşı adil, şeffaf, hesap verebilir ve sorumlu bir anlayışla yönetildiğini işaret ediyor.
2015 yılı performansı
Tofaş 2015 yılında da Türk otomotiv endüstrisi içerisindeki en büyük üç üretici ve ihracatçılardan biri olma konumunu devam ettirdi. Tarihindeki en yüksek satış gelirine 2015 yılında ulaşan Tofaş’ın net satış geliri bir önceki yıla göre %33 artışla 10 milyar TL’ye ulaştı, net kârı ise %45 artarak 831 milyon TL seviyesinde gerçekleşti.
Şirket, 2015 yılında 278.252 adet araç üreterek Türkiye otomotiv sanayi üretim ve ihracatının %25’ini gerçekleştirirken, 80 ülkeye ihracat yapan Tofaş, ürettiği araçların 173.873 adedini ihraç ederek, ülke ekonomisine önemli katkı sağlamaya devam etti.
2015 yılında Türkiye otomotiv sektöründeki güçlü konumunu sürdüren Tofaş, temsil ettiği Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Jeep, Ferrari ve Maserati markalarıyla iç pazardaki %12’lik payını korudu. Yurt içi pazarda büyük rağbet gören Linea, 35.041 adet ile Türkiye’de en çok satılan araç oldu. 28 Eylül 2015 tarihinde üretime geçen ve perakende satışlarına Kasım ayında başlanan yeni otomobil modeli Fiat Egea, 2015 yılında toplam 5.674 adet perakende satışa ulaştı. Jeep markası özellikle Renegade modelinin yüksek performansı ile satış adetlerini bir önceki yıla göre %78,9 gibi önemli bir oranda artırmıştır. Güçlü bir üretici ve distribütör konumunda yer alan Tofaş’ın uzun dönemli hedefleri arasında üretim kabiliyetleri, teknoloji gücü ve paydaşlarına yarattığı katma değerle sürdürülebilir büyüme ve kârlılığa odaklı bir şirket olmak yer alıyor.
Yeni yatırımlar
Gelecek 20 yılı planlayan Tofaş, küresel ölçekte rekabetçiliğini sürdürebilmek adına, Ar-Ge ve yeni modellere odaklandı. Bu kapsamda Doblo Amerika ve Doblo FL ile yeni binek otomobil projeleri için 880 milyon dolar değerinde yatırım kararı alındı.
360 milyon dolarlık yatırımla, Kuzey Amerika ve Kanada’daki müşteri taleplerine ve regülasyonlara uygun şekilde hayata geçen Doblo Amerika projesi, Tofaş ve Türk yan sanayisine kıymetli bir deneyim edinme şansı veriyor. Proje kapsamında 2014-2021 yılları arasında yaklaşık 175 bin araç Kuzey Amerika pazarına ihraç edilecek. Bu projeyle birlikte yürütülecek yenileme çalışmasıyla da Doblo modelinin ömrü 2018’den 2021’e uzatılacak.
Bir kilometre taşı: Fiat Egea
Tofaş, son yıllarda tarihi yatırımlara imza attığı ve bu yatırımları hayata geçirdiği bir süreçten geçiyor. Bu kapsamda da son iki yılda toplamda 1,5 milyar dolara ulaşan yeni model yatırımları gerçekleştirildi. 2015 yılında ise bu yatırımların karşılığı olarak Tofaş, kasım ayında yeni binek otomobil projesi olan Egea Ailesi’nin sedan karoserli ilk versiyonunu pazara sundu. Bu model, 2015 Aralık itibarıyla global pazarlarda da satışa sunulmaya başlandı. 2016 yılı içerisinde Egea ailesinin Station Wagon Ve Hatchback modelleri de devreye girdi.
Tofaş, yaklaşık 1 milyar dolarlık yatırım gerçekleştirdiği Egea projesi kapsamında, 2015-2023 yılları arasında, 1.280.000 adet araç üretmeyi planlıyor